W niedzielę, 2 grudnia, rozpocznie się Adwent, czas przygotowania na Boże Narodzenie, ale również na powtórne przyjście Chrystusa. To także czas wyciszenia i refleksji. 

   Jak napisał jeden z największych teologów XX wieku Hans Urs Von Balthasar rok kościelny rozpoczyna się w Ewangelii od skierowania naszej uwagi na drugie przyjście Chrystusa. Uczy nas to niecodziennego spojrzenia: łączenia w jedno Bożego Narodzenia jako pierwszego przyjścia Chrystusa oraz Sądu Ostatecznego – Jego drugiego przyjścia”. Tymczasem w mediach świeckich już od kilku tygodni trwa Boże Narodzenie – reklamy o tematyce świątecznej, Mikołaje, które nie mają nic wspólnego ze św. Mikołajem, biskupem. Kiedyś był „dziadek mróz”, a dzisiaj jest „staruszek z Laponii”. Już słychać dźwięki kolęd w supermarketach.

Kultura Adwentu

W jednej ze swoich katechez Benedykt XVI zauważył, że „kultura konsumpcyjna usiłuje wyeliminować z klimatu Bożego Narodzenia te ważne symbole chrześcijańskie. Dołóżmy starań, by nie zabrakło ich jednak w naszych rodzinach i wspólnotach kościelnych. Zachowanie tradycji i symboliki Bożego Narodzenia, stanowiących dziedzictwo wiary i kultury, a także przekazanie ich następnym pokoleniom jest dla nas wszystkich ważnym zadaniem”. Papież powiedział nawet o pewnym „skażeniu” komercyjnym. A zatem jak media katolickie mogą zareagować na „zawłaszczenie” przez media świeckie, komercyjne Adwentu? Moim zdaniem ważne jest budowanie kultury Adwentu i przypominanie, że zwyczaje adwentowe też są pewnego rodzaju częścią kultury życia chrześcijańskiego. Obowiązkiem mediów katolickich jest ciągła troska o obecność przesłania Adwentu w przestrzeni medialnej.

Adwentowy cykl artykułów

   Media katolickie, aby przypomnieć właściwe przesłanie Adwentu i jakoś wyhamować marketingowy pęd przedświąteczny, publikują stałe cykle artykułów na czas Adwentu. Od wielu lat czyni to np. „Niedziela”, chociażby poprzez cykl artykułów przygotowywany przez ks. Krzysztofa Pawlinę, który w jednym ze swoich tekstów podkreśla: W Adwentowym zabieganiu nie możemy zapomnieć o duszy. Myślimy o prezentach dla innych, ale najpierw zróbmy prezent sobie”. I dalej zauważa ks. Pawlina: „Tradycyjne niewolnictwo przeszło już do historii. Współczesny świat szczyci się demokracją, humanizmem i wolnością. Te wartości pozwalają człowiekowi godnie żyć. Skąd w takim razie zwiastuny nowego niewolnictwa?”.

Rekolekcje adwentowe w cyberprzestrzeni

Jedną z form odpowiedzi mediów katolickich na szał zakupów, który zabija ducha Adwentu i ducha Bożego Narodzenia są rekolekcje prowadzone w internecie. Ks. Paweł Rytel-Andrianik, rzecznik Konferencji Episkopatu Polski zauważa w jednym z artykułów w „Niedzieli” : „Okazuje się, że w Polsce, podobnie jak i w wielu innych krajach, niemal wszyscy użytkownicy cyberprzestrzeni są osobami ochrzczonymi. Na świecie takich osób jest... 2,4 miliarda. Czekają one na przekaz wiary na cyberkontynencie, na którym żyją, używając na co dzień komputera, telefonów, aplikacji, Internetu itp. Nic więc dziwnego, że wielkim zainteresowaniem cieszą się takie inicjatywy, jak: rekolekcje on-line, krótkie filmy z komentarzem do Biblii czy wartościowe grafiki. Młodzież jest tutaj szczególnie twórcza. Także łącza internetowe mogą służyć łączeniu ludzi ze sobą i z Panem Bogiem. Oczywiście, to nie zastępuje życia sakramentalnego, ale właśnie do niego prowadzi”.

   Jedną z istotnych inicjatyw mediów katolickich są także rekolekcje na Twitterze. Ofertę rekolekcji adwentowych przedstawiają także katolickie stacje radiowe. Na przykład na stronie Katolickiego Radia FIAT w Częstochowie będzie można posłuchać internetowych rekolekcji Adwentowych 2018 głoszonych przez o. Michała Olszewskiego i o. Michała Legana. „Kościół jest dobry”, czyli nic co Boskie nie jest nam obce. Rekolekcje te będą dostępne także na kanale YouTube Profeto.pl.

   Dobrze się stało, że również kościelne redakcje obecne są w mediach społecznościowych. Najpopularniejsze są Twitter, Facebook, ale także kanał YouTube. Ważne jest także, iż sam Kościół jest otwarty na nowe inicjatywy adwentowe czy bożonarodzeniowe w mediach społecznościowych. Przykładem dobrym są  nowe akcje prowadzone na Twitterze, jak na przykład #Roraty, #Wigilia i #Pasterka.

Adwent w TV Niedzieli i oferta wydawnicza

   Od kilku lat „Niedziela” współpracuje z Częstochowskim Wydawnictwem  Archidiecezjalnym „Regina Poloniae” Wydziałem Duszpasterskim Kurii Metropolitalnej w Częstochowie w przygotowywaniu materiałów na Adwent. I tak przez cały ten okres materiał filmowy zamieszczany jest na stronie Niedzieli TV http://tv.niedziela.pl/znalezione?q=adwent i http://tv.niedziela.pl/  To jest także, moim zdaniem, bardzo ważna forma dotarcia z treściami Adwentu, szczególnie do najmłodszego pokolenia Polaków.

   Dużą rolę w formacji kultury Adwentu odgrywa także dobra książka religijna, która odpowie na pytania: Jak wygląda chrześcijańskie świętowanie w dobie, kiedy człowiek zmęczony codziennością jest zabiegany i zestresowany? Co można byłoby uczynić wobec „nieuniknionej” konieczności świątecznych zakupów, które zamiast oczekiwanej radości, przynoszą rozczarowanie i wykradają przedświąteczny spokój? Wydaje się, że wydawnictwa katolickie i księgarnie katolickie mają ciekawe propozycje na okres Adwentu.

   Czy uda się zatem jakoś wyhamować, to co dzieje się w mediach świeckich i komercyjnych? Czy uda się przywrócić w przestrzeni publicznej właściwy charakter Adwentu? Trudno powiedzieć, ale nie można zdezerterować.

Ks. Mariusz Frukacz, dziennikarz tygodnika katolickiego „Niedziela”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Udostępnij
Komentarze
Disqus

Poprzednia wersja portalu SDP.pl, dostępna pod adresem: http://old.sdp.pl